När trafiken stängs av finns det möjlighet att utföra reparationer eller annat underhållsarbete i tunneln.

Foto: Markus Marcetic

Blött nattjobb i tunneln

Specialbyggda lastbilar med vattentankar på flaket och robotarmar på taket spolar effektivt bort smutsen från tak och väggar. Vägbanan tvättas av en lastbil som fungerar som en rullande våtdammsugare. I Perspektiv följde med när Fredhällstunneln på Essingeleden i Stockholm tvättades en natt i maj.

Uppdrag

2018-06-26

Tunneln är en av elva i Stockholms län och Västerås där Svevia på uppdrag av Trafikverket svarar för tvättning och renhållning. Uppdraget omfattar totalt 41 kilometer tunnlar. Längst är Södra länken med sina 4,6 kilometer som dessutom är Sverige längsta vägtunnel. Det är också den tunnel som har klart mest trafik och som tillsammans med Norra länken tvättats oftast, varannan vecka.

– Vi sköter även åtta tunnlar åt Stockholms stad, säger platschefen Kristoffer Hägvall.

– Det här är en ganska så smal nisch som ställer stora krav på både personal och utrustning. Våra fordon till exempel, är specialbyggda för att klara just den här typen av verksamhet. De som arbetar med detta gör heller inget annat, utom att de ibland kan hjälpa driftpaketen med att tvätta kantstolpar, bullerglas och liknande.

Arbetet utförs alltid under sen kväll och natt. Sju dagar i veckan.

– Vi är indelade i två grupper med tre personer i varje. När den ena gruppen jobbar, är den andra ledig och tvärtom, säger Madelene Berglund, vägarbetare.

markus marcetic

Madelene Berglund

Hur länge jobbar ni varje omgång?

– Vi arbetar i sju nätter och är därefter lediga i sju. Vi brukar börja arbeta klockan halv nio på kvällen, ibland lite tidigare om det ska bytas borste eller liknande på maskinerna. Vi håller på i tunnlarna fram till klockan fem på morgonen. Därefter återstår en del jobb, till exempel tömma sopsand och tvätta bilarna, innan man kan åka hem.

– Jag tycker att det fungerar bra. Det är skönt att ha en vecka på sig för återhämtning även om det på vintern ibland kan vara lite segt under jobbperioden. Jag sover till klockan två på eftermiddagen och redan klockan tre kan det vara mörkt. Då blir det inte mycket dagsljus.

Basen i Madelene Berglunds och hennes kollegors utrustning är två specialbyggda teknikbilar med busshytter, vattentankar med separata motorer och robotarmar som klarar både hög- och lågtrycksspolning. Och vad som närmast kan beskrivas som en jättelik rullande våtdammsugare.

Stor trafikmängd gör att tunnlar snabbt smutsas ner av bland annat partiklar från vägbanan, avgaser, gummirester och salt. Dubbdäck ställer till med mest problem, vilket är förklaringen till att tunnlarna tvättas oftare under vintertid än andra delar av året.

Förutom att tvättningen bland annat leder till mindre mängd farliga partiklar i tunnlarna och mindre risk för stopp i avloppen, ökar det tunnlarnas livslängd. Ofta sker arbetet utan att trafiken leds om. Vid I Perspektivs besök i Fredhällstunneln hade dock delar av Essingeleden stängts av i ena riktningen för bland annat persontrafik.

Tung trafik, som inte är tillåten inne i Stockholm, fick köra på den avstängda delen av Essingeleden, men under ledning av lots. Samtidigt som det avstängda tunnelröret tvättades, pågick annat reparations- och underhållsarbete, till exempel av belysning och skyltar.

Inne i tunneln luktar det svagt av rengöringsmedel, ungefär som hos en biltvätt. Efter en första grovtvätt med vatten sprutar John Lindén och Pelle Roos, som kör de båda tekniktvättbilarna, rengöringsmedel på tunnelns tak och väggar. Några minuter senare börjar de spola bort smutsen. Bilarnas robotarmar, med munstycken längst fram, rör sig nästan balettlikt utmed tunnels tak och väggar. För att det inte ska uppstå dimma inne i tunnlarna tvättas de med kallvatten. John Lindén berättar, medan han håller på att fylla på bilens vattentank från en brandpost nära mynningen, att han styr robotarmen från förarhytten med hjälp av en joystick.

– Det är lite som ett tv-spel. Jag tycker att det är ett kul jobb. Ibland kan det dock vara svårt att få rent väggar och tak. Ofta får vi tvätta flera gånger på samma ställe.

Madelene Berglund kör vad som närmast kan beskrivas som en stor våtdammsugare. Från förarhytten styr hon borstar och suganordningar. Men hjälp av en tv-skärm ser hon hur arbetet fortskrider även bakom bilen.

– Just nu sopar jag och försöker få upp all smuts som har samlats utmed trottoarkanterna, vilket är oerhört mycket, berättar hon när vi åker med en bit.

Årligen tar Svevia ut mer än tusen ton smuts ur Stockholms tunnlar.

Hon kör sakta, bara i ett par kilometer i timmen.

– När mina kollegor är klara med väggarna och taket, gör jag rent linjer, tvättar vägbanan och suger upp det som är kvar.

Sand och annat material lägger sig på botten i en stor tank på bilens flak, medan vattnet tappas ut.

– Många tunnlar har egna reningsverk. Det som blir kvar i tanken kör jag vidare till deponi, säger Madelene Berglund.

#underhåll/ #trafik/ #teknik

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Läs mer om hur du kan hantera cookies.