Foto: barett71 från Pixabay

Minskade skador med stötdämpande beläggning på cykelbanor

Går det att minska cyklisters skador om det sker en olycka? Att lägga ut stötdämpande, förlåtande, beläggning bestående av asfalt med gummigranulat på cykelvägnätet kan vara ett sätt, visar resultat från ett avslutat forskningsprojekt.

Spaning

2019-06-14

Forskning för att få fram förlåtande beläggning som fungerar att cykla på har pågått i Sverige i ett antal år och en typ av beläggning har redan testats på en väg utanför Uppsala. Tekniken börjar bli mogen att användas i större skala men kommer i början att vara dyrare än traditionella beläggningar. Väghållarna behöver därför en metod för att prioritera var beläggningarna ska läggas ut.

Cyklisters singelolyckor sker inte helt slumpmässigt i hela trafiksystemet utan händer oftare på vissa typer av platser. På dessa platser gör den förlåtande beläggningen störst nytta. I ett forskningsprojekt finansierat av Trafikverkets Skyltfonden har Trivector tagit fram en metod för att hitta dessa platser.

För att komma fram till vår prioriteringsmetod gick man i forskningsprojektet först igenom befintlig forskning om beläggningens egenskaper och kunskap om var cyklisters olyckor sker. Därefter analyserades var och hur cykelolyckor skett i fem större städer: Göteborg, Uppsala, Örebro, Jönköping och Gävle. Slutligen testades en preliminär metod på Eskilstuna tätort och validerades med hjälp av erfarna trafikplanerare från Eskilstuna.

Den slutliga metoden blev att den förlåtande beläggningen av tekniska skäl bör placeras i det separerade cykelnätet. Tung trafik riskerar att trycka ihop beläggningen och försämra dess stötdämpande egenskaper. Men att det i separerade cykelnätet finns det platser med riskutformning. Exempel på sådana platser är skarpa kurvor och branta backar, samt korsningspunkter där stora gångströmmar eller cykelströmmar korsar cykelbanan. I andra hand kan platser med många cyklister prioriteras eftersom de olyckor som sker oberoende av utformning inträffar oftare där cykelflödena är stora.

Att lägga ut förlåtande beläggning är dock inte alltid den bästa lösningen. Stötdämpande beläggning är en åtgärd som minskar risken för personskada när en olycka uppstår, men minskar inte risken för att olyckor sker. Som första åtgärd bör väghållaren därför förebygga själva olyckorna, genom att åtgärda kända riskutformningar i sitt cykelvägnät. Det kan göras genom separering av gående från cyklister, reglering av väjningsplikt vid korsningar, ta bort fasta hinder inom vägområdet, räta ut snäva kurvor, se till att cykelbanebredden är tillräcklig osv. Även brister i drift och underhåll av cykelbanor bör säkerställas innan en plats föreslås få förlåtande beläggning.

När riskutformningar åtgärdats och stötdämpande beläggning lagts ut kan en stor del av olyckorna försvinna och skaderisken för cyklisterna minskas.

Fakta

Fosrkningsprojektet: Genomfördes av Trivector

Avslutat: Mars 2019

Finansiering: Trafikverkets skyltfond

Trivector: Består av tre verksamhetsbolag Trivector Traffic, Trivector System, Trivector LogiQ

#säkerhet / #Trafik

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Läs mer om hur du kan hantera cookies.