Den 24 april invigde Svevia sin nya emulsionsfabrik i Örebro. Den nya fabrikens moderna teknik är både miljösmart och kan producera produkter som ligger långt fram i utvecklingen.

Johan Lardh

Svevias nya toppmoderna fabrik ger miljövänliga vägar

Svevia har nu invigt Sveriges modernaste fabrik för bitumenemulsion. Här tillverkas framtidens bindemedel för mer miljövänliga vägar.

– Vi tror att emulsionsprodukter ligger helt rätt i tiden. Kalla beläggningsalternativ är mycket intressanta, särskilt ur miljöperspektiv, säger Christian Högström, Svevia.

Spaning

2019-04-25

Svevia har sammanlagt fyra bitumenemulsionsfabriker i Sverige och den nya Örebrofabriken ska täcka behovet för hela Mellansverige. Fabriken är planerad långsiktigt och har möjlighet till snabbare flöde med leveranser till och från fabriken.

– Det här ligger helt i linje med vår strategi framåt för Svevias beläggningsverksamheten. Vi tror att tankebeläggning är en produkt som kommer att växa på marknaden och genom fabrikens nya teknik kan producera produkter som ligger långt fram i utvecklingen. Resultatet blir en effektiv, flexibel och miljösmart tillverkning, säger Tomas Johansson, divisionschef Svevia Beläggning.

Kall beläggning eller tankbeläggning, som det också kallas, kan användas på 85% av Sveriges vägar. Idag används beläggningen främst på vägar med en trafikbelastning på 3000 fordon per dygn.

– I vår fabrik kan vi tillverka bitumenemulsion med kapacitet för vägar med 10 000 fordon per dygn. Det betyder att fler vägar i Sverige kan beläggas med ett mer miljövänligt alternativ säger Christian Högström, Svevia.

Bindemedlet i tankbeläggning heter bitumenemulsion.

– Det finns en mängd olika sorters bitumenemulsion. Produkterna anpassas och optimeras utifrån olika förutsättningar som till exempel vilken typ av sten som ska användas och vilken trafikbelastning vägen har. Det används även för lagning av vägar med beläggningsskador som sprickor och potthål.

Tillverkningen av bitumenemulsion kräver mindre mängd energi jämfört med varm asfalt, det krävs också mindre transporter i samband med utläggningen vilket gör tankbeläggning till det överlägset mest miljövänliga sättet att belägga en väg.

– I en tid när energisnåla metoder och produkter efterfrågas kommer marknaden för tankbeläggning att växa. Nya och bättre produkter utvecklas hela tiden. En dag kommer kanske även motorvägarna att beläggas med tankbeläggning.

Fabriken är också byggd för att vara så effektiv och ha så låga koldioxidutsläpp som det är möjligt.

– Det fina med att bygga nytt är också att vi fått tillfälle att optimera logistiken för utlämning och försäljning till våra kunder.

#miljö / #vägar

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Läs mer om hur du kan hantera cookies.