- Vi har fått en yta på gång och bilvägarna med en levande struktur som stämmer väl in med miljön i övrigt, säger vd:n Jonas Nilsson
Foto: Fredrik Schlyter
Gångvägarna genom det tidigare fideikommissets Adelsnäs parker utanför Åtvidaberg ser ut som grus men är hårda som asfalt. – Vi har fått en yta på gång- och bilvägarna med en levande struktur som stämmer väl in med miljön i övrigt. Den är inte lika svart och tråkig som asfalt, säger vd:n Jonas Nilsson.
Uppdrag
Baroneriet Adelswärd AB, som det före detta fideikommisset numera heter, äger och förvaltar stora skogs- och lantbruksarealer i södra Östergötland och norra Småland. Godset ligger vackert utanför Åtvidaberg. Den mer än hundra år gamla parken är ett populärt besöksmål för framför allt åtvidabergare som är ute på långpromenad. I parken brukar det ett par gånger per år arrangeras konserter och i orangeriet konstutställningar.
– Det rör sig ganska mycket personer i området, vilket vi tycker är trevligt, säger Jonas Nilsson.
Det 230 år gamla godset har tio anställda, men sysselsätter cirka 25 personer varav merparten är underentreprenörer som arbetar inom skogs- och lantbruksdelen.
– Godset är även en privatbostad. Ägaren Gustav Adelswärd bor med sin familj i en del av huvudbyggnaden. Han är den tionde generationen Adelswärd här.
Jonas Nilsson berättar att tidigare var vägarna i parken, såväl bil- som promenadvägar, grusbelagda.
– De var ganska slitna med resultat att det blev väldigt skitigt när det regnade. När vi sökte efter olika lösningar och idéer fick vi kontakt med Svevia som berättade om hur bolaget arbetar med tankbeläggning. Vi tittade på några referensobjekt och tyckte att det såg väldigt bra ut.
– Vi sökte efter olika lösningar och idéer och fick kontakt med Svevia vars referensobjekt såg väldigt bra ut, säger vd Jonas Nilsson, här tillsammans med Claes Widlund, Svevia.
Foto: Fredrik Schlyter
Förutom gångar och bilvägar i parken, har även vägen in till de delar av området där själva landsbruksverksamheten bedrivs fått ny beläggning precis som huvudallén.
– Den var tidigare asfalterad och såg lite tråkig ut. Vi behöll dock asfalten, men klistrade på ett tunt slitlager av den nya beläggningen. Nu har vi samma ytstruktur överallt, säger Jonas Nilsson.
– Hela projektet tog cirka två och en halv vecka att genomföra när arbetet väl kommit igång. Vi är mycket nöjda.
Svevias Pär Gustafsson, arbetschef på Beläggning, säger att godset var en speciell miljö att arbeta i.
– Vi behövde bland annat använda lite mindre maskiner samtidigt som kvalitetskraven var detsamma som vid stora beläggningar. Men det gick mycket bra.
Vilka är svårigheterna vid sådana här arbeten?
– Den kan ibland vara knepigt att hitta rätt nyans på stenen så att den smälter in i miljön. Men en av poängerna med den här typen av tankbeläggning är att kunden själv ska kunna välja vilken färg den vill ha på stenen. En asfaltgång är alltid svart.
– Med den här metoden blir intrycket lite mjukare jämfört med en asfaltering, samtidigt som framkomligheten är den samma. Ytan blir ju lika hård och funktionell. Det gör att exempelvis barnvagnar och rullstolar enkelt kan ta sig fram.
Är det mycket underhåll?
– Nej, det här håller länge. Och till skillnad mot grusgångar behöver man inte rensa ogräs och kratta.
#teknik / #vägar