Foto: Svante Örnberg
I branschen pågår ständig utveckling. Under åren har iperspektiv.se rapporterat om forskning, utveckling, teknisk innovation samt metoder för minskad miljöpåverkan och för att bidra till biologisk mångfald och arbetsätt för ökad säkerhet.
Spaning
pixabay
Pilotprojekt i Farsta/Skarpnäck
Papperskorgar ger signal i den nya tidens driftavtal
Som man frågar får man svar, sägs det. När Trafikkontoret i Stockholms stad efterfrågade en entreprenör med flexibla lösningar, klimatsmarta rutiner och viljan att tänka nytt, svarade Svevia med att anta utmaningen. Tillsammans driver nu aktörerna utvecklingen framåt inom gatudrift och renhållning i Farsta och Skarpnäck.
Läs mer om samarbetet mellan Svevia och Sockholm stad för minskad nedskräpning med modern teknik.
tim ljung
Solceller för vägmålning
Svevia investerar i solceller för väglinjemålning
Svevia är först i Sverige att investera i handläggarbilar med solceller på taket. En satsning som beräknas sänka klimatpåverkan med ungefär 12 ton koldioxid under ett år
Läs mer om satsningen på solceller på fordonen som utför väglinjemålning.
markus marceic
Hög prestanda på asfalt med lignin
Hög prestanda på klimatanpassad asfalt
Nu finns det mycket goda testresultat på asfalt där fossilt bitumen delvis ersatts med trädens naturliga bindemedel, lignin. Den klimatanpassade asfalten på Svevias teststräcka i Gnesta visar god prestanda och en hållfasthet som överträffar förväntningarna.
Anders humlebo
Prognosstyrd dynamisk vinterväghållning
Prognosstyrd dynamisk vinterväghållning
Svevias unika innovationsprojekt för vinterväghållning steg för steg. Projektets ambition är att med modern teknik förbättra beslutsunderlag för vinterväghållning. Syftet är framförallt att skapa bättre trafiksäkerhet, minska miljöpåverkan och förbättra arbetsmiljön.
pixabay
Återetablering av renlav
Vill återställa renbetesmark i täkter
I Västerbotten och Västernorrland testar Svevia olika sätt för att återföra renlav i gamla täkter. Syftet är att hjälpa naturen och snabbare skapa en naturlig återväxt. Arbetet är långsiktigt då det tar många år för renlav att etablera sig.
Läs mer om projektet med att återetablera ernlav och återställa renbetesmark i gamla täktmiljöer.
ida frid
Sensorer i avfallskärl
Minskad miljöbelastning med sensorer i avfallskärl
Sensorer i rastplatsernas avfallskärl begränsar och optimerar antalet tömningsrundor till rastplatser, visar ett nytt pilotprojekt.
– Det gör att vi både kan minska kostnaderna och spara miljön, säger Marcus Texén som är Svevias tillförordnade platschef för driftområde Falkenberg.
fRedrik schlyter
Metod för säkrare vägarbeten
Varnar för vägarbete i realtid - ny teknik kan rädda liv
Inom ett år kan system som i realtid, automatiskt och i god tid varnar trafikanter för bland annat rörliga vägarbeten införas i Sverige.
– Vi har nu förutsättningar för att i framtida upphandlingar kunna ställa krav på att entreprenörerna deltar och lämnar information, berättar Björn Eklund vid Trafikverket
charlotta liedberg
Kvävereducerade växter
Mer biologisk mångfald med kvävereducerande växter
För att främja den biologiska mångfalden och minska kvävehalten i de dammar som uppstår vid täkter, planterar Svevia kvävereducerande växter. Försöken har pågått sedan 2020 i flera täkter i Västsverige
Läs mer om de 1 500 plantorna som reducerar kväve i täktmiljö.
torbjörn bergkvist
Strömsundsbron
Svevia byter ut kablarna på bron i Strömsund
På uppdrag av Trafikverket ska Svevia byta ut kablarna på Strömsundsbron i Jämtland. Projektet som planeras pågå till oktober 2022 är unikt i sitt slag och har väckt internationellt intresse.
svante örnberg
Utbyte av kablar på Tjörnbron.
Komplicerat kabelbyte på hög höjd
Att byta en kabel – hur svårt kan det vara? Gänget på Tjörnbron är hjärtligt trötta på frågan. Två och ett halvt ton, kraftig spänning, hög höjd, oprövad metod. Plus trafik och mörker. I Perspektiv var med en natt när ekvationen skulle lösas
Läs om det unika uppdraget att byta ut kablar på Tjörnbron.
#innovation / #teknik / #metod