Varje vår sker cykelolyckor till följd av att vinterns grus ligger kvar på vägar och cykelbanor.
Foto: Annika Enström
I övergången mellan vinter och vår är lösgrus som ligger kvar efter snön en fara för cyklister. Sjukhusstatistik visar att lösgrus ligger bakom mer än var femte singelolycka på cykel i mars.
Spaning
När snö och is smälter undan från gator och cykelvägar ligger mängder av grus och sand kvar från vinterns halkbekämpning. Detta lösgrus är en fara för cyklister. Just i mars, då våren normalt sett gör entré i södra och mellersta Sverige, ligger halkolyckor på grus bakom drygt var femte singelolycka på cykel (22%), enligt siffror från skadedatabasen STRADA som sammanställts av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Det skriver försäkringsbolaget If i ett presssmeddelande.
- Det är tydligt att sand och grus utgör en skaderisk för cyklister såhär i början av våren – med grus på gatorna blir bromssträckan betydligt längre och svängarna riskabla, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.
Data från STRADA visar att runt 10 000 cyklister skadade sig så pass att de behövde uppsöka akutsjukvård under 2017. Enligt en uppskattning av VTI, skulle snabbare borttagande av lösgrus kunna minska antalet allvarligt skadade cyklister med 10 till 15 procent.
#säkerhet / #Trafik / #kommun