Invigning av norra Sveriges första tankstation för vätgasdrivna fordon.

Foto: Annika Enström

Första tankstationen för vätgas i norra Sverige

I Umeå finns Sveriges nordligaste tankstation för vätgasdrivna bränslecellsfordon. Den är unik, inte bara för att det är den nordligaste, utan även för att den anpassad efter ett arktiskt klimat. I dag invigdes den unika stationen.

Spaning

I samband med invigningen hölls flera intressanta föreläsningar och det fanns också möjlighet att provköra vätgasdrivna personbilar från Toyota och Hyndaui.

Bakom eventet ligger det Umeåbaserade företaget Oazer som också är de som har levererat tankstationen.

– Den här tankstationen är en demostation. Men den visar att vi kan bygga stationer säger Boh Westerlund, grundare och VD för Oazer, och fortsätter;

– Idag är vi den enda leverantör som kan erbjuda tankstationer för vätgas som fungerar i det här arktiska klimatet som vi har. De stationer som finns etablerade i Europa och i södra Sverige är anpassade för maximalt tjugo minusgrader. Det som är unikt med vår station är att vi har lyckats anpassa den till temperaturer ner till trettio minusgrader eller kallare.

Det finns kanske någon fler leverantör som påstår att de kan leverera stationer som fungerar ner till trettiominusgrader, men Boh är skeptiskt.

oazer

Boh Westerlund, grundare och vd Oazer.

– De säger att det inte spelar någon roll om det är tjugo eller trettio minusgrader. Det visar bara att de aldrig testat. I Mellaneuropa har de helt enkelt inte erfarenhet av vad som händer i den typen av klimat som vi har här uppe. Men det har vi.

Problematiken enligt Boh Westerlund handlar framförallt om att kylan påverkar tätningar, att all frånluften som innehåller fukt från anläggningen fryser men också att det finns utmaningar när luft med temperaturer ner till trettio minusgrader släpps in i tankstationens system.

– Vi har justerat, anpassat och testat och har nu också empiriska erfarenheter på att vår lösning fungerar. Vår ambition är nu att rulla ut det här erbjudandet på marknaden för företag som vill göra en insats för klimatet och komplettera sin fordonsflotta med vätgasdrivna fordon.

Demostationen är placerad på Svevias vägstation i Umeå som sedan 2017 samarbetar med Oazer. Svevia har som första entreprenör inom byggbranschen satsat på att köpa in två vätgasdrivna inspektionsbilar.

- Svevia vill göra skillnad för framtiden och bygga och sköta om vägar och infrastruktur på ett sätt som är modernt och långsiktigt hållbart. Att minska vår miljöpåverkan är ett av våra hållbarhetsmål och en stor utmaning för hela branschen. Tekniken med vätgasdrivna bränslecellsfordon är mycket intressant eftersom de ger noll utsläpp av fossila bränslen, säger Mats Granberg, Svevia.

Bilarna används dagligen av Svevias arbetsledare framförallt att för att göra väginspektioner inom driftområde Umeå.

- Vårt driftområde omfattar 174 mil väg, så vi har en stor arbetsplats. Det sträcker sig från södra länsgränsen upp till rastplatsen vid Marsjön och inåt landet fram till Vännäsby. Den stora pulsådern för pendlare och transporter är E4 som binder samman orterna längs norrlandskusten och E12 som går från kusten och sedan över till Norge. Uppdraget från Trafikverket är att sköta drift och underhåll av vägarna året om och dygnet runt.

Vätgasbilarna har en räckvidd på 50 mil. Prognosen för bilarnas körsträcka är 3000 mil per år och bil. Det blir en besparing på cirka 10 ton utsläpp för Svevias båda vätgasbilar.

#miljö / #Framtid / #Teknik

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER