Text

Ett av de 58 betongfundament som Svevia gjutit till vindkraftparken Åmot - Lingbo, på uppdrag av OX2. Foto: Svevia

Foto: Svevia

Milstolpe i utmanande vindkraftprojekt

På gränsen mellan Gästrikland och Hälsingland, cirka 80 kilometer nordväst om Gävle tar en av Europas största landbaserade vindkraftparker form. Idag nås en milstolpe när det sista av 58 fundament gjuts i vindkraftprojektet Åmot – Lingbo.

Uppdrag

Det var i december 2017 som avtalet mellan OX2 och Svevia tecknades, ungefär samtidigt som snön började falla på allvar för att så småningom resultera i rekordsnödjup på över 1,5 meter. Det blev en stor utmaning i projektet

– Redan när vi kom igång efter nyår hade vi en halv meter snö och eftersom det snöade konstant hela januari blev det en stor och kostsam utmaning, säger Robert Näsström, platschef, Svevia.

Svevias uppdrag har varit att bygga de vägar som behövs för projektet, gräva kabelschakter för el- och signalledningar, gjuta 58 fundamenten samt bygga 150 000 kvadratmeter planyta för de kranplatser som behövs för att de 180 meter höga vindkraftverken ska kunna resas och monteras.

Efter regn kommer sol och efter den snörika vintern väntade nya väderutmaningar. Den här gången i form av sol, värme och torka.

– Knappt hade snön smält bort förrän torkan gjorde att vi fick problem på grund av brandrisk. För att över huvud taget kunna fortsätta med några aktiviteter i någon utsträckning fick vi helt enkelt lov att sätta upp ett eget brandvärn. Vi var till och med iväg och hjälpte den lokala räddningstjänsten på en skogsbrand i närheten av arbetsområdet.

Vindkraftparkens omgivningar består i huvudsak av skog och berg där den högsta punkten ligger 360 meter över havet. Bra förhållanden för vindkraft men inte helt optimalt för logistik när 150 ton klippt och bockad armering ska levereras varje vecka.

– Vi har tagit emot 184 transporter bara med armering och bultkorgar. Utöver det har det kommit 90 långtradarlass med 38 mil kabel samt den logistik för returer av emballage trummor som krävts. Så måndagar och onsdagar har arbetsledarna Janne och Mattias haft fullt upp med lotsning och mottagning av gods, säger Charles Hutton projektingenjör Svevia.

För de 58 fundamenten har totalt har 2800 ton armeringsstål monterats på 5 månader och på 3,5 månad under hösten har 32 000 kubikmeter betong gjutits. Där sista fundamentet alltså gjuts idag.

I projektet har man använt två mobila betongfabriker. Betongen har blandats direkt på kranplanerna och pumpats direkt ner i formen.

– Hade vi köpt betong från stationära fabriker på detta projekt och transporterat in betongen med traditionella betongbilar hade det ytterligare försvårat logistik situationen inom parken. Dessutom har vår lösning besparat miljön cirka 13 varv runt jorden med lastbilstransporter och samtidigt minskat riskerna i vår egen arbetsmiljö, säger Robert Eriksson, Svevia som är HMS-ansvarig i projektet.

Kapaciteten på de två betongfabrikerna ligger på 100 kubikmeter i timmen och gör att de stora fundamenten på 750 kubikmeter kan gjutas på en normallång arbetsdag. Ballasten till betongen är framtagen i egna täkterna inom arbetsområdet.

På försommaren 2019 ska Svevias vara klara med alla anläggningsarbeten och lämna vidare fundament, uppställningsytor och kablar till Vestas som ska resa och installera turbinerna.

Åmot – Lingbo är den större delen av OX2 projektet Valhalla med totalt 85 turbiner. När den är färdig 2020 kommer den totala årsproduktionen vara hela 1,1 TWh vilket gör parken till en av Europas största landbaserade, produktionen kommer att vara cirka 7% av all vindkraftsel i Sverige.

Åmot - Lingbo

Imponerande: En av Europas största landbaserade vindparker

Produktion: Valhalla års produktion 1,1 TWh vilket är cirka 7% av Sveriges vindkraft produktion

Turbinerna: 58 Vestas turbiner V136 4,3 MW total höjd 180 m

Svevias uppdrag

Entreprenadsumma: Cirka 280 miljoner kronor

Anläggning av vägar till parken: 80 km upprustningav befintliga vägar samt nyanläggning av väg genom obruten terräng.

Kranplaner och uppställningsytor: 150 000 kvadrat meter

Ballastmaterial: 600 000 ton ur egna täkter med betongballast och överbyggnadsmaterial

Kabel: 79 km kabelschakter med 380 km kablar i.

Armering: 2800 ton

Betong: 32 000 kubikmeter

Bultkorgar: 750 ton bultkorgar

Bergtag: 5,1 km bergstag

#energi / #betong / #miljö

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER