Tobias Kulick, platschef på Svevia.

Foto: Rickard Kilström

Han byggde, renoverade och rev samma bro

2009 var Tobias Kulick med om att bygga en ny järnvägsbron på gränsen mellan Stockholm och Solna.
Några år senare renoverade han den. Nu har han rivit den.

Porträtt

För drygt ett halvår sedan började Tobias Kulick ett nytt jobb som platschef på Svevia (division Anläggning i Stockholm). Dessförinnan arbetade han under många år på Implenia/Bilfinger som var det företag som en gång i tiden byggde järnvägsbron på gränsen mellan Stockholm och Solna. Den som Tobias nu har rivit.

– Jag får ofta frågan om jag varit ledsen över att behöva riva en bro som jag byggt. Men det har jag inte. Det var ju tänkt så från början, säger Tobias Kulick.

Det var i samband med att stadsmotorvägen Norra länken växte fram i Stockholm som en järnvägsbro i betong behövde rivas. För att godstrafiken på Värtabanan ändå skulle kunna fortgå byggdes en temporär järnvägsbro i avvaktan på en ny och permanent lösning.

– Den tillfälliga bron var klar 2009. Även om den var dimensionerad för att hålla i upp till tio år var tanken att bron skulle rivas tre år senare, 2012. Då skulle en ny och permanent järnvägsbro vara klar. Rivningsarbetet ingick dessutom i den ursprungliga entreprenaden, berättar Tobias Kulick.

2012 var den nya bron klar, helt enligt de ursprungliga planerna. Någon rivning av den tillfälliga bron blev det dock inte. Alla beslut och planer för den nya Hagastaden - som området på gränsen mellan Stockholm och Solna numera heter – var inte riktigt klara. Rivningen avbeställdes därför och järnvägstrafiken fortsatte på den tillfälliga bron.

– Den nya bron stod oanvänd i avvaktan på att andra arbeten i området skulle bli färdiga, säger Tobias Kulick som efter några år återvände till den tillfälliga bron som tycktes bli allt mer permanent.

– Trafiken på den fortsatte. Bron behövde därför renoveras, vilket jag arbetade med under 2017.

När den nya bron till slut togs i drift, 2019 hade det gått sju år. Plötsligt fanns det två fungerande järnvägsbroar på ungefär samma plats. Även om det bara var en som användes.

För ungefär ett halvår sedan bytte Tobias Kulick arbetsgivare och började på Svevia. Kort därefter fick han veta att Svevia vunnit ett intressant uppdrag: att riva en tillfällig järnvägsbro i Stockholm.

- Jag hade ingen aning om att det var på gång när jag bytte jobb. Men det är klart att det känns lite speciellt att både ha fått bygga, renovera och riva ett projekt. Det är inte ofta man får vara med om en konstruktions hela livslängd.

Hade du haft nytta av att ha byggt bron under arbetet med att riva den?

– Ja. Det är lättare att riva något som man exakt vet hur det är byggt.

Den nya bron innebär att Värtabanan – som går från Tomteboda via Norra Djurgården till Värtans bangård – har fått en rakare sträckning parallellt med motorvägarna E4/E20 under Hagastaden.

#bro / #spår / #hagastaden

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER