Norrbotniabanan knyter ihop norrlandskusten.

Illustration: Trafikverket

Mer väg än järnväg när Norrbotniabanan byggs

Dubbelt så mycket väg som järnväg behövs för att dra Norrbotniabanan, och projektet som kommer att sluka arbetskraft i branschen åratal framöver har bara börjat.

Spaning

Förberedelserna för arbetet med Norrbotniabanan har startat och på första etappen, mellan Umeå och Robertsfors, pågår byggen av ersättningsvägar för att de stora entreprenaderna ska kunna komma fram dit järnvägen ska dras.

Marie Eriksson, Trafikverket, är projektledare för den sträckan.

privat

Marie Eriksson, projektledare, Trafikverket

- En järnvägsplan är fastställd mellan Umeå och Dova vilket är 13 kilometer och de stora entreprenaderna sätter igång 2020.

Just nu handlar det om ledningar som ska flyttas och mindre vägar som ska dras och under nästa år kommer det att förberedas för 13 broar och en tunnel som behövs.

- Det gäller att kratta manegen innan det stora jobbet påbörjas.

Sträckan mellan Umeå och Skellefteå är beräknad att kosta 13 miljarder kronor och hela dragningen 30 miljarder.

- Det kommer att finnas väldigt mycket jobb här framöver och det blir en utmaning att hitta resurser. Det gäller att tänka långsiktigt och locka dem som finns i skolorna idag att komma till branschen. Att göra det här till något attraktivt att jobba med är viktigt, för Norrbotniabanan har stor betydelse för regionen och hela Sverige.

En järnvägsförbindelse som går förbi ett samhälle öppnar upp möjligheter för dem som bor där att pendla till jobb och utbildningar, vilket gör samhällena mer attraktiva. Här finns också vinster som nyföretagande i framtidsspaningarna.

En liten bromskloss som finns är järnvägsplanen för sträckans första del överklagats och nu inväntas besked från regeringen som ska besluta om den godkänns. Inga större omfattande arbeten kan starta innan det beslutet kommer nästa år, men under tiden pågår ändå förberedelserna enligt tidsplanen.

– Ersättningsvägar behövs ändå. Vi kommer att bygga minst lika mycket väg som järnväg – kanske till och med dubbelt så mycket väg, och än så länge är vi i startgroparna. Vi kommer att växla upp successivt. Just nu jobbar vi också parallellt med järnvägsplanen för sträckan upp till Skellefteå.

#spår / #Trafikverket

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER