Foto: Pixabay

Jordmassor ger slalombacken nytt liv

I stället för att schaktmassor blir avfall kan materialet användas till att renovera landets idrottsanläggningar. I Norrköping har klassiska Yxbacken fått ett lyft med 60 000 kubik grus, jord och lera.

Spaning

Det var här som slalomlegendaren Pernilla Wiberg tog sina första svängar. Sedan dess har Yxbackens branta sluttningar fostrat många av Norrköpings skidåkare, men backen har länge varit i behov av upprustning. Norrköpings Skidklubb fyllde tidigare ut ojämnheterna med konstsnö. Nu har jordmassor från Trafikverkets järnvägsprojekt Kardonbanan gett backen ett permanent lyft, på uppdrag av Norrköpings kommun.

– Det finns flera fördelar i det här projektet. Att köra schaktmassor till deponi är dyrt. Här har vi kunnat återanvända material som annars skulle bli kostsamt avfall, och även kapa transportsträckorna betydligt, säger Skanskas produktionschef Christian Liedberg.

När projektet startade i augusti kördes jordmassor i skytteltrafik mellan upplagsplatsen vid järnvägsbygget och Yxbackens fot. Under hösten har grävmaskiner, dumpers och bandlastare kört upp och ner för branten för att fördela massorna och jämna till ytan. Men inte utan prövningar.

– I oktober regnade det tre gånger så mycket som det brukar. Det som händer då är att maskinerna slirar och börjar glida bakåt. Många dagar fick vi pausa arbetet eftersom det inte var säkert att köra i backen, säger Christian Liedberg.

Nu är projektet i slutfasen. En av de sista åtgärderna har varit att lägga ut ett finmaskigt nät av kokosfiber som erosionsskydd.

– Ett ordentligt träningspass för våra yrkesarbetare som sprungit i backen och dragit ut, och kilat fast, 18 000 kvadratmeter kokosmattor över jordmassorna. De ska ha all cred för den insatsen.

#TAGG / #TAGG2 / #TAGG3

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER