Daniel Bengtsson och André Andersson finns på plats i Karlstad för att renovera Västra bron.

Foto Linn Malmén

Västra bron i Karlstad rustas upp

Karlstadsborna vill gärna gena över byggarbetsplatsen där Västra bron renoveras. En utmaning för Sara Lasson von Mentzer och hennes kollegor. För samtidigt som arbetet pågår, ska säkerheten vara på topp och trafiken flyta på. Häng med när en 80-åring fräschas upp – mitt i smeten!

Uppdrag

På ena sidan vakar Selma Lagerlöf, på den andra blickar kung Karl IX ner på de förbipasserande. Där, bland bilar, cyklister, fotgängare och statyer, några meter ovanför en av Klarälvens förgreningar, pågår arbetet med att renovera Västra bron i Karlstad.

–Nu förlänger vi livslängden på bron. Kantbalken tar stryk av bland annat vägsalter och behöver bytas, säger Sara Lasson von Mentzer, projektingenjör på Svevia.

Hon hör egentligen till Göteborgsavdelningen, precis som resten av kärntruppen på totalt fem personer. Det är de som ska fräscha upp bron i centrala Karlstad med ny kantbalk och ny asfalt, vanliga åtgärder vid en brorenovering. Västra bron ska också få nya räcken och ny belysning, tidstypiska för 1940-talet, när bron byggdes. Det ska även bli en högre mittbalk för att skilja gång- och cykeltrafikanter från biltrafiken. Lägg till lite mindre lagningsinsatser under bron och anläggandet av ett nytt övergångställe, så är kalendern full fram till slutet av oktober.

När I Perspektiv besöker arbetsplatsen i april har det förberedande arbetet pågått någon vecka. På ena halvan av bron har det gamla räcket plockats ner, kantbalken krossats och asfalten rivits bort. Nu har arbetet med att tillverka formflak för gjutningen tagit vid.

Snickaren André Andersson och armeraren Daniel Bengtsson jobbar med att såga till och montera dem, och när ljudet från sågen tystnar hörs både radioprataren som läser upp hälsningar och ett försiktigt fågelkvitter i aprilsolen.

–Vi har att göra med de här ett tag, vi är inne på den tredje formen nu, säger Daniel Bengtsson.

Totalt ska det bli 19 stycken, innan formarna lyfts på plats av en kran och arbetet med armering och därefter gjutning kan börja utefter kanten på bron. Och det är förberedelserna för gjutningen som tar längst tid av momenten vid brorenoveringen.

–Att forma och armera tar sin lilla tid, säger Sara Lasson von Mentzer och berättar att de hela tiden försöker jobba med flera moment parallellt, för att bli så effektiva så möjligt.

Att hänga färdiga formelement på bron och sedan jobba från dem, istället för från en lastbil med korg, är en ganska ny metod för gänget som jobbar vid Västra bron. Bland annat gör det att man kan jobba utefter hela brolängden, istället för att som tidigare hålla sig till sex meter åt gången. Och det finns många besparingar att göra med det här arbetssättet.

–Det sparar kropp, arbetsmiljö och tid. Förhoppningsvis förkortas arbetet med flera veckor, säger platschefen Håkan Blixt.

Västra bron i Karlstad 75 meter lång. En vanlig dag passerar i genomsnitt 4 100 bilar och bussar och 799 cyklister, enligt kommunens trafikmätning. Nu har den stängts av till hälften, vilket betyder att bussar och bilar på väg in mot centrum får ta en annan väg. Och den som är van att cykla eller promenera får räkna med en omväg på ungefär 100 meter, något som inte är populärt.

–Vi gör vårt bästa för att hålla folk ute från arbetsplatsen, och har satt upp staket för att skärma av. Men folk vill gärna gena, säger Sara Lasson von Mentzer.

Hon och kollegorna får möta suckande Karlstadsbor, som inte har lust att ta en omväg. Det är förstås skaderisken som gör att obehöriga måste hållas borta från arbetsplatsen.

–Vi som är här och jobbar är ändå medvetna om riskerna, och alla har gått igenom arbetsmiljöplanen innan de börjar.

Men det är inte bara personsäkerheten som kräver noggrannhet i stadsmiljön. Tidigare erfarenheter visar att en del har svårt att motstå frestelsen att slänga ner verktyg och material i vattnet, eller helt enkelt stjäla något.

–Så vi låser in allt i vår verktygscontainer, även när vi bara ska gå på rast, säger Sara Lasson von Mentzer.

Det närmsta halvåret är det alltså pendling norrut som gäller för gänget från Göteborgsavdelningen. Det blir långa arbetsdagar, 6.30 till 18.15, men i gengäld ledigt på fredagar. Och ofta fortsätter de att umgås även efter jobbet.

–Det blir som en liten familj, vi spenderar mycket tid tillsammans, säger Sara Lasson von Mentzer.

Att ligga borta i veckorna är vardag för de flesta som jobbar med brorenoveringen i Karlstad, men för Sara är det en ganska ny erfarenhet.

–Det känns både och. Det är tråkigt att inte få komma hem, men jag gillar att vara ute på projekt – det är ju där det händer. Och man jobbar så mycket så jag hinner mest träna och sova, utöver jobbet, säger hon.

När vi får en rundtur på Västra bron är det mitten av april, och allas vardag präglas av coronapandemin. Uppmaningar om att jobba hemifrån och inte göra några onödiga resor har förändrat tillvaron för många, men för kollegorna vid broreparationen har inte jobbvardagen förändrats nämnvärt.

–Inte än så länge, vi är ju en liten grupp och träffar inte så många andra. Men en del leveranser har blivit försenade, säger Sara Lasson von Mentzer.

Hennes arbetsplats är främst på kontoret, inrymt i den övre av två baracker som placerats på ett av Karlstads bästa lägen: Mellan en pampig teaterbyggnad och Klarälvens strand, där solbadande värmlänningar flockas på somrarna. Härifrån har Sara Lasson von Mentzer koll på bron, men framförallt på sina ansvarsområden under renoveringen. Det handlar bland annat om att hålla ordning på ekonomi, beställningar, avtal och inte minst planering. För planeringen är inte färdig bara för att projektet startat. Den fortsätter på daglig basis, veckovis och på längre sikt. Tavlan bakom Sara visar hur mycket som ska hinnas med, dag för dag under kommande veckor. Hur många formar som ska byggas per arbetspass och att den gamla skiljebalken, som särar på oskyddade trafikanter och motorfordon, ska sågas isär just den här dagen.

–Men det blir mycket omplanering och roddande, säger Sara Lasson von Mentzer.

Och det dröjer inte länge förrän något oväntat händer. Motorkapen, som fungerade utmärkt före rasten, vägrar plötsligt att starta när armeraren Joakim Jonsson ska börja såga i skiljebalkens betong. Så det är bara för honom och platschef Håkan Blixt att slänga sig i bilen och lösa problemet, i det här fallet genom att ta sig till en uthyrare i Karlstad. Tiden är knapp, om planeringen på tavlan ska hålla.

På tavlan finns en annan händelse noterad: Det är flottar på ingång. För även om det mesta arbetet kommer att göras från bron, kommer de att behöva jobba från vattenytan när det är dags för lagningarna med sprutbetong undertill.

–Planen är att sätta ihop tre flottar och ha en ställning på, men det är ju ganska strömt här, säger Sara Lasson von Mentzer.

Det finns förstås en lösning på det också, vajrar ska fästas i flottarna och spännas upp under bron så att det ska gå att flytta sig i sidled. Samtidigt ska arbetet ovanpå bron fortsätta. I slutet av juni är det dags att byta sida, riva räcken och asfalt och göra ny kantbalk även där. Och, att omdirigera Karlstadsborna ännu en gång.

#bro / #underhåll

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER