Foto: Lars Dareberg

Asfaltverket i Hurva levererar fossilfritt

Väg 113 ska stängas av och byggas om, en mindre kolonn med lastbilar står redo och asfaltläggarna väntar med sina maskiner. Allt hänger på att Svevias nya fossilfria asfaltverk i Hurva kan leverera de 4 000 ton asfalt som behövs för bygget. För verksmaskinisterna Anders Persson och Kenneth Larsson är det en vanlig dag på jobbet.

Uppdrag

Uppe i kontrollrummet har Kenneth Larsson bockat av de sedvanliga säkerhetsrutinerna på sin datorskärm och med ett sista musklick får han asfaltverket att frusta igång. Det gnisslar och skrapar från elevatorer, motorer och transportband och efter en kvart är anläggningen redo att leverera. Nere på plattan konstaterar Anders Persson nöjt att allt tycks vara i sin ordning. Dagens produktion kan dra igång.

–Det här asfaltverket är ju alldeles nybyggt och det är en enormt skön känsla. Det förra verket som jag och Kenta jobbade på var byggt på 70-talet. Det strulade hela tiden och till sist tröttnade man på att krypa omkring och lappa och laga. När vi hörde att Svevia skulle bygga nytt här så hörde vi av oss direkt. Det här är riktigt bra, det är nästan så att man blir bortskämd, säger lagbasen Anders Persson.

De båda kollegorna började på Svevia i våras. Då låg hela asfaltverket på marken i Hurva och de fick båda vara med och bistå de finska experterna från Amomatic. Att de som anställda fick vara med från allra första början är en stor fördel, menar Anders Persson.

–Det var perfekt att få vara med och bygga upp verket från grunden. Då kan du vara med och styra hur det ska se ut och vad som behöver justeras. Dessutom vet du i detalj hur hela anläggningen ser ut på insidan. Det är en enorm fördel om något går sönder eller om någon del behöver bytas ut. Man kan stället utan och innan.

Verket kan producera runt 240 ton asfalt per timme och är unikt på det sättet att det drivs helt fossilfritt. Den stora brännaren som genererar kraft åt verket drivs uteslutande på bioolja, återvunnen från bland annat restauranger och storkök. Det innebär att utsläppen av koldioxid har minskat med minst 95 procent.

–Det är inte många i Sverige som kan skryta med det. Över huvud taget är det väldigt mycket miljötänk över hela anläggningen. Det är också anledningen till att den är så liten och kompakt jämfört med många andra, säger Anders Persson.

lars dareberg

Anders Persson, Svevia

En annan fördel med ett nybyggt verk är den höga säkerhetsnivån. Det är så klart en trygghet för de anställda som själva utför allt underhåll och alla reparationer, bortsett från elarbeten. Alla delar är inbyggda och petskyddade och för att komma in i själva verket måste man hämta en nyckel i en central och sedan bryts all ström i hela anläggningen.

I Skåne har Svevia bara ett asfaltverk, men här finns ett tiotal andra verk som drivs av andra företag. Konkurrensen är med andra ord hård, men det finns också en sorts kollegial lojalitet inom branschen, säger Anders Persson.

–Vi är konkurrenter, men vi hjälps också åt när det krävs. Trafikverket ställer enormt höga krav, som entreprenör måste du kunna leverera exakt och i rätt tid. Ibland får du driftsstopp eller andra typer av problem och då händer det att vi rycker in för varandra.

Alla ska känna stolthet över vårt hållbarhetsarbete

Anders Persson har jobbat i tio år som verksmaskinist och började som lagbas i våras. Uppdraget innebär att det är en hel del pappersexercis som ska klaras av parallellt med jobbet som maskinist. Det är hans ansvar att alla beställningar och leveranser löper på utan problem så att verket har det material man behöver till nästa dag.

–Det är mycket att hålla reda på, men erfarenheten underlättar. Jag har lagt asfalt i sex år innan jag utbildade mig till verksmaskinist, så jag har lärt mig branschen från grunden kan man säga. Både min pappa och min storebror håller också på med asfalt så vi har det i familjen.

Rutinen kommer väl till pass i arbetet. Det är många motorer, transportband, kolvar och annat som måste fungera prickfritt, det är mycket som kan gå fel. Och det är mycket som står på spel. Asfalten måste levereras i rätt mängd och typ och i rätt tid. Det vilar ett stort ansvar på de tre som kör asfaltverket.

lars dareberg

Kenneth Larsson

–Men det är också en del av charmen. Vi har ett stort ansvar, men har också stor frihet att lösa de situationer som kan uppstå. Om något går sönder så måste det ordnas snabbt. Det påverkar ju så många människor. Vägen är avstängd och alla väntar på att få börja jobba. Om något börjar krångla, då kan man få lite puls, men för det mesta löper ju allt på smidigt. Särskilt med det här nya verket, säger Kenneth Larsson som har jobbat som verksmaskinist i 13 år.

Som verksmaskinister turas Anders Persson och Kenneth Larsson om att sitta uppe i kontrollrummet och övervaka processen på två stora datorskärmar. Den tredje anställde heter Martin Klint och sitter i lastmaskinen och sköter lagerhanteringen, tar hand om all sten och annat material som ska placeras i högar eller fördelas i verkets ytterfickor inför produktion.

När I Perspektiv kommer på besök har han en hel del att stå i. Hurvaverket har fått i uppdrag att leverera asfalt till Trafikverket som ska lägga om väg 113 mellan Eslöv och Gårdstånga.

Sammanlagt handlar det om 4000 ton asfalt som ska levereras under några dagars arbete. Till stora delar är det ett standarduppdrag – samtidigt är det många separata moment som ska fungera problemfritt för att jobbet ska ros iland. Logistiken är ett sådant moment. Hurvaverket kan lagra 350 ton asfalt vilket innebär att en leverans på 4000 ton kräver noggrann planering. Lastbilarna som ska transportera asfalten till vägbygget måste komma enligt ett fastställt schema och tömma ut verkets fickor under tillverkningens gång.

Men Anders Persson och Kenneth Larsson tycks inte stressa upp sig i onödan. De sköter sina sysslor med det upphöjda lugn som bara erfarenhet ger.

–Det är helt lugnt, vi har koll på grejorna, säger Kenneth Larsson. Med åren har vi ju samlat på oss viss rutin, så vi vet att vi alltid kan lösa de situationer som kan uppstå. Det har vi gjort förr och det kommer vi göra igen.

#asfalt / #miljö / #teknik

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER