– Testerna med de tillfälliga skum-markeringarna har gett goda resultat. Fler byter fil i god tid och vi har bara fått positiva reaktioner från såväl vägarbetare, bransch, och trafikanter, säger Jan Salkert, arbetsmiljöchef på Svevia.
Foto: Ulf Lodin
Svevia går i täten för användning av tillfälliga vägmarkeringar i skum för ökad säkerhet vid vägarbeten. I juni testades skum-markeringarna vid ett vägarbete utanför Uppsala.
Dokument
2016-04-28
Syftet med de tillfälliga vägmarkeringarna i skum är att tidigare ge trafikanterna signal om att de ska byta körfält och förhindra att de kör in i vägarbetet.
– Det är en farlig arbetsplats ute på vägen. Enligt branschen kör en bilist in i en TMA-bil en gång i veckan, säger Jan Salkert, arbetsmiljöchef på Svevia.
En TMA-bil är en lastbil med en stor krockkudde som fälls ner i samband med vägarbeten för att skydda både vägarbetare från att bli påkörda och bilister från att bli allvarligt skadade när de kör in i lastbilen.
– Testerna med de tillfälliga skum-markeringarna har gett goda resultat. Fler byter fil i god tid och vi har bara fått positiva reaktioner från såväl vägarbetare, bransch, och trafikanter, säger Jan Salkert.
Metoden att lägga ut tillfälliga markeringar i skum har tidigare använts vid målning av vägmarkering. Att lägga ut skum för att uppmana trafikanter att byta körfält innan ett vägarbete, har inte testats tidigare.
– Det var ett mycket intressant test med utlagda skumkoner i vägbanan. Det syntes tydligt att de hade en positiv effekt på arbetsmiljön, säger Mikael Roos, arbetsmiljöinspektör, Arbetsmiljöverket.
Fakta vägmarkeringar i skum
#arbetsmiljö/ #teknik / #säkerhet
JA TACK
Jag vill gärna ha
I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Läs mer om hur du kan hantera cookies.